måndag 28 januari 2008

Hemliga kakor

På detta kakfat ser ni bostonkakor, chocolate chip cookies, kolakakor och rullrån. Recept på rullrån kommer så småningom då jag inviger mitt alldeles egna rånjärn som har legat orört i köksskåpet sedan i somras. Kakorna längst fram på fatet är bostonkakor, bakade efter ett familjerecept. Jag kan inte riktigt historien kring dessa kakor, men jag tror någon släkting till mormor hade varit i Amerika och hade med sig detta recept tillbaka. Efter det har det säkert genomgått smärre förändringar och det har det gjort även hos mig. När mamma fick nys om att jag bakade bostonkakor sa hon att jag absolut inte kunde blogga om det eftersom det ju rörde sig om en familjehemlighet, men jag har nu både mammas och mormors tillstånd att publicera receptet eftersom jag gjort diverse modifieringar av originalet.

Uppdaterat: Jag vet nu en hel del mer om historien kring detta recept, ska ta och skriva ner det inom kort.



Bostonkakor ca 30 kakor
100 g mjölkfritt margarin
2 dl socker
1 dl havregryn
1 knivsudd salt
1 tsk kanel
1,5 dl hackad skalad mandel
5 dl vetemjöl
1,5 dl korinter
1 dl havregrädde
1 tsk bikarbonat + 1 msk hett vatten

Sätt ugnen på 175 grader. Smält margarinet och låt det svalna. Blanda alla torra ingredienser utom bikarbonatet. Rör ut bikarbonatet i lite vatten och blanda det med det smälta margarinet och havregrädden. Blanda det med mjölblandningen till en smidig deg. Rulla till ca 30 bollar (eller fler beroende på hur små kakor du vill ha). Platta ut dem till runda kakor med hjälp av fingrar som du emellanåt doppar i vatten. Grädda dem på plåtar i 10-12 minuter och låt dem svalna på galler.

4 kommentarer:

Bondhustrun sa...

Hej! Vad roligt att hitta din blogg. Jag är inte vegan men har en son som är allergisk mot ägg, jag tycker alltid att det är lite svårt med tårtbottnar (det GÅR, men de blir lätt lite platta osv) men nu ser jag att du har en massa olika tårtrecept, så nu har jag inspiration att prova ytterligare recept. Tack!

Anonym sa...

Jag hoppas att dina tårtbak blir lyckade!

Anonym sa...

Hej Sara,

Rebecca heter jag och jobbar på ett TV produktionsbolag i Stockholm som heter Titan Television. Jag håller just nu på med ett bakprogram där vi söker personer som vill vara med lite framför kameran och berätta om deras hemliga recept.
Skulle du tycka ett det låter intressant och vill ha mer info, får du gärna ringa mig på 08 528 011 66 eller maila på rebecca.rusz@titan.se

Och det här är inget aprilskämt, trots att det är 1a april idag.

Vänligen,
Rebecca

Anonym sa...

Men..... det är inget speciellt med dessa recepten. Många amerikanska familjer har sina egna "hemliga" recept på dessa kakor. Min egna släkt (jag är hälften amerikansk, hälften svensk) har t.ex. ett eget recept på chocolate chip cookies som min mamma fick från min mormor osv. med ingredienser som bara finns att få tag i USA.