torsdag 5 november 2009

Veckans husman: kalops

Jag blir alltid bortskämd när jag kommer hem till svärmor och svärfar. De letar upp veganska produkter och laddar kylskåpet och skafferiet när jag kommer och hälsar på, även om det bara är för en helg. Svärmor och svärfar är väldigt välvilligt inställda till mitt kostval och låter sig gärna bjudas av den mat jag ibland lagar när jag kommer och hälsar på. Ibland blir jag dock så bortskämd att maten är färdiglagad när jag kommer dit. Så var det en gång i somras då jag blev bjuden på kalops.



Vegansk kalops 4 portioner. Recept från Kung Markatta
170 g sojagrytbitar
3 grönsaksbuljongtärningar
1 msk mjölkfritt margarin
1 gul lök
500 g morötter
2 msk vetemjöl
3-4 dl vatten
2 msk soja
8-10 lagerblad
10 svartpepparkorn
5 kryddpepparkorn
Salt

Koka grytbitarna mjuka i saltat vatten i 5 minuter. Slå sedan av vattnet. Skala och skiva löken och skär moroten i slantar. Hetta upp margarinet i en kastrull och tillsätt lök och morot. Låt det fräsa några minuter tills löken blivit mjuk. Strö sedan över mjölet och rör om så att det blir blandat. Tillsätt sedan resten av ingedienserna och koka ca 15 minuter. Smaka av med salt. Servera med kokt potatis och inlagda rödbetor.

4 kommentarer:

Kryddburken sa...

Vilket härligt recept, med vegetarisk kalops! :-) Låter toppen ju!

peppen-Maria sa...

Kalops är riktigt gott, det är bara att ta första bästa kokbok och översätta. Blir väldigt bra med sojagrytbitar precis som du hade gjort.

Men det är viktigt med både kryddpepparn och lagerbladen!

Linslus sa...

Ser väldigt kripsigt ut, ska testas i helgen.

Anonym sa...

3 buljongtärningar? Det kommer att bli oätligt!