måndag 8 juni 2009

Rapport från trangiaköket

I helgen vandrade jag och två vänner en bit av Upplandsleden. Vi startade på fredagkvällen i Österbybruk och nådde Lövstabruk i söndags förmiddag, 3,5 mil senare. Note to self: glöm inte att fylla på alla vattenflaskor ifall Skåne Akvavit ska följa med på turen. Att vakna i ett stekhett tält med huvudvärk och knappt ha vatten så att det räcker till frukostgröten (rågflingor+torkade aprikoser+russin+linfrön) straffar sig. Vi hoppade över gröten och knaprade knäckebröd med tartex till frukost och gav i stället den största mängden vatten till den hårdast drabbaste av oss (inte jag). Här nedan är vår meny för helgen.


Fredag middag: Tortillas med bönröra (1 tetra kidneybönor + 1 tetra bönsalsa + spiskummin + koriander + chili + salt), 1 tetra majs, guacamole (2 avokado + 1 vitlöksklyfta + salt), 1 röd paprika och 2 tomater


Lördag lunch: Panaeng curry med tofu och glasnudlar (1 burk panaeng curry grytbas + 300 g tofu + 1 grön paprika + ½ purjolök + 1 dl cashewnötter + 100 g glasnudlar)


Nationaldagsmiddag:
Förrätt: Blåbärssoppa med hallon (Varma koppen)
Huvudrätt: Finnsjögryta (1 msk rapsolja + 2 vitlöksklyftor + ½ purjolök + 300 g vegetarisk kyckling från Veggo + 6 champinjoner + 1 grön paprika + 5 dl sojagrädde + salt) med pasta kokad i för lite vatten (som nämnts ovan glömde vi att fylla på samtliga vattenflaskor)
Efterrätt: Popcorn
Dryckestips: Drick inte: Skåne Akvavit + mangojuice




Lördag lunch: Falafeltallrik i Tierp. Helt ok, men jag vill helst ha såsen på sidan av så att jag själv kan bestämma om jag vill ha soggiga strips eller inte.

5 kommentarer:

Ida sa...

Ni poppade popcorn på trangiaköket! Jag är stolt över dig Sara :)

Sara Rudenmo sa...

Såklart!

Jonas sa...

"Skåne Akvavit + mangojuice", det låter inte som en särskillt god blandning :-)

Sara Rudenmo sa...

Det är därför det står Drick inte :)

Anonym sa...

Hej hopp sara!
En liten fråga ba, om jag inte minns fel innehåller santa maria tortilla bröd e nr 472e...eller något liknande - vilket inte är säkert vegetabiliskt. Såg på en bild att ni hade haft med det på vandringen och undrar: är det säkert veganskt?

MVH natha