onsdag 29 oktober 2008

Mormors rotsaksbiffar med sting

Jag hyser en viss skepsis mot vegetariska hälsokokböcker från 70- och 80-talet. Jag har några själv i min kokbokssamling, men jag vet inte när jag bläddrade i dem senast. De är dödstråkiga och har inga bilder alls. Det är det bovete hit och linfrön dit, och gud förbjude om salt skulle förekomma i något recept. Jag erkänner glatt att jag kanske konsumerar mer salt än jag borde, men någon last ska man väl få ha. När jag nu har erkänt mitt saltberoende kan jag ju passa på att erkänna en annan sak. Jag gillar min mormors rotsaksbiffar. De kommer säkert från en liknande kokbok. De innehåller bovete. Och de innehåller inget salt. Min mormor gick nämligen en vegetarisk matlagningskurs någon gång på 80-talet och därifrån härstammar detta recept.



Rotsaksbiffar med sting ca 18 st
1 l råa rotsaker, skurna i stora bitar
1 dl finhackad purjolök
2,5 dl solrosfrön
2 dl bovetemjöl
1 dl vatten
2 msk grönsaksbuljongpulver
2 krm kajennpeppar
2 krm malen svartpeppar

Riv rotsakerna i matberedare. Tillsätt purjolök och solrosfrön. Blanda grönsaksrivet med bovetemjöl, vatten och kryddor. Forma till 18 biffar och stek dem i lite olja ca 5 minuter på medelvärme. Vänd dem efter halva tiden.

Inga kommentarer: