torsdag 25 september 2008

Äppelkräm

Hösten är äpplenas tid. Min mamma var förbi idag med några burkar hemgjort äppelmos. Jag öppnade en burk på en gång och satte i mig några skedar äppelmos det första jag gjorde. Tänkte just göra samma sak, men kom på att jag kunde koka kräm av äppelmoset istället. Sagt och gjort, äppelkräm kokades. Jag glömde dock att fota eftersom jag råkade sätta i mig all kräm på en gång.

Äppelkräm 2 portioner
2 dl äppelmos
2 dl vatten
2 msk potatismjöl
ev. socker
kanel eller kardemumma till servering

Koka upp äppelmos och vatten (samt socker, beroende på hur sött äppelmoset är). Rör ut potatismjölet i lite av vattnet och vispa ner redningen i krämen. Låt krämen koka upp och ta sedan av kastrullen från plattan. Servera krämen ljummen eller kall med sojamjölk och lite malen kanel.

Inga kommentarer: