tisdag 23 september 2008

En enkel väg till lycka

En enkel väg till lycka är att smaka på hemgjorda mandelpotatischips med dillsmak. Som jag har saknat dillchips! Dillchips var mina favoritchips när jag var yngre och ickevegan. Under de senaste åtta åren har jag endast ätit dillchips två gånger och det var i Riga förra året, där fanns det nämligen mjölkfria dillchips. Varför jag inte har gjort dillchips hemma vet jag faktiskt inte. Emil ställde sig i alla fall vid fritösen i fredags kväll och gjorde egna mandelpotatischips, på vår egenodlade (nåja, Emils egenodlade, eftersom jag knappt varit i Uppsala och vid odlingslotten under hela sommaren) potatis. Att göra egna chips är något tidskrävande, eftersom det tar rätt lång tid att fritera, men det är verkligen värt besväret. Jag tror att jag hädanefter ska äta dillchips oftare, men jag nöjer mig nog med att krydda vanliga lättsaltade chips med torkad dill, så slipper man flottlukten i lägenheten flera dagar efteråt...



Mandelpotatischips med dillsmak
mandelpotatis (eller annan potatis)
frityrolja
salt, svartpeppar
färsk eller torkad dill

Skiva potatisen tunt, antingen med kniv eller mandolin. Lägg den skivade potatisen i en stor bunke med iskallt vatten och låt det stå i kylen en timme. Häll av vattnet och torka potatisskivorna med hushållspapper eller kökshandduk. Hetta upp oljan, antingen i fritös eller i en kastrull på spisen (låt fläkten vara av i så fall). Fritera chipsen på 170 grader, ej för många chips åt gången. Fritera gärna chipsen i två omgångar där chipsen får rinna av något mellan omgångarna. Låt sedan chipsen rinna av på hushållspapper. Krydda med salt, nymalen svartpeppar och finklippt dill.

1 kommentar:

Mart sa...

men det är ju helt sjukt att det är mjölk i dillchips.

kul att du kommit igång att blogga superofta igen.

kram