tisdag 15 juli 2008

Sommarkompott

I torsdags var jag och plockade jordgubbar i Trönö. Om det skulle vara någon som befinner sig i trakterna häromkring, åk dit snarast vettja. Självplocket varar inte länge till och jordgubbarna är verkligen hur goda som helst. När, eller kanske snarare om jag får ordning på min kamera så ska jag bildblogga om mitt besök på Växbo Krog förra veckan. Just nu kan jag inte säga så mycket mera än att jag tycker att alla borde åka dit, men jag ska skriva lite mer om det inom kort.

Rabarberkompott med kardemumma och ingefära
1 liter rabarber
0,5 l jordgubbar
1 tsk riven ingefära
1 tsk stött kardemumma
1,5 dl socker

Skala rabarbern och skiva den tunt. Skär jordgubbarna i bitar. Lägg det i en kastrull tillsammans med socker, ingefära och kardemumma och låt allt koka upp. Låt småputtra på svag värme i ca 20 minuter. Servera med mjölk. Eller gör som vi gjorde, använd kompotten som fyllning i wienerbröd.

Inga kommentarer: