fredag 18 juli 2008

Åk till Växbo Krog!

För ett tag sedan fyllde min yngsta lillasyster 20 år och jag råkade säga att jag skulle bjuda henne på Växbo krog. Jag är inte den som inte håller vad jag lovar, så vi for dit en måndagskväll. Växbo Krog är nyöppnat och är hittills den restaurang i Hälsingland som har fått högst betyg i lokaltidningarnas krogtest. Maten är i mesta mån ekologisk och lokalproducerad och alltid vällagad. Till alla rätter serveras bröd bakat på kravmjöl från Norrala utanför Söderhamn. Till maten kan man dricka öl och svagdricka från Söderhamn.



Den fullständiga menyn hittar du här. Det vegetariska alternativet lyder: Rostad majsravioli. Serveras med mustig tomatsås gjord på Järvsötomater, korngryn, linser, kökets sommarsallad med klassisk nobisdressing.



Min mamma hade pratat med chefen och frågat om man behövde ringa innan och säga att man var vegan, och det behövde man tydligen inte. Således sa jag ingenting när jag ringde och bokade bord (fast jag tänkte nämna det, men glömde bort). Tyvärr innehöll majskrämen i raviolin mjölk, så jag fick stekt polenta istället. Till det serverades den godaste tomatsås jag någonsin ätit, linser och kökets sommarsallad. Allt var ljuvligt gott! Några korngryn såg jag dock inte till. Sommarsalladen var god med diverse salladsblad, strimlad fänkål, syrad rödlök, tomater och inlagd gurka. Det hade också smugits in några gröna pimientooliver, vilket jag inte alls tyckte passade in. Hur närproducerade är de och hur lyxigt känns det med oliver med låtsaspaprikafyllning? Skärpning! Och om man ska klaga lite mer (vilket man egentligen inte borde göra) så var linserna aningen överkokta och varken marinerade eller kryddade, utan serverade som de var.

Det vegetariska alternativet var även det billigaste (förutom dagens husman för 115 kronor) och kostade 165 kronor. Det är 165 väl spenderade kronor. Jag åt varken för- eller efterrätt, men ska kanske göra det när jag ska dit igen nästa lördag. På förrättsfronten såg det dock mörkt ut för vegetarianer. Det finns faktiskt inte ett enda vegetariskt alternativ, men jag antar att det går att få sparrissoppan med landgång utan både räkor och kräftaioli. Efterrätterna låter fantastiska allihopa, men jag vet inte om någon om dem går att få vegan. Det är kanske något jag ska se till att göra hemma i mitt kök i höst. Eller vad sägs om rabarberpannacotta med yoghurt, bärsås, kardemummaskorpa och citronsorbet? Eller glaserad chokladmousse på sockerkaksbotten, svartpepparsås, karamelliserad fattig riddare och olivoljeglass?



Man kan sitta både inomhus och utomhus och inredningen är smakfull med linnedukar och linnebonader på väggarna. Bilder finns på hemsidan. Eftersom Hälsingland är Linland så var serveringspersonalen självklart klädda i linnekläder och menyn tryckt på linpapper och insatta i linneklädda pärmar. Innan eller efter maten kan man titta på de söta djuren som finns i det vackra kvarnområdet. Det finns bland annat sju minigriskultingar som är hur söta som helst. För den som inte vill äta i Växbo finns det mycket annat att göra. Varför inte besöka Växbo Lin eller den näraliggande bagarstugan? Där kan du köpa bröd eller ta en fika, med veganska kanelbullar, svagdricka och kaffe från Söderhamn.

Växbo Krog hittar du i Växbo, som ligger mitt emellan Bollnäs och Söderhamn. Åk absolut dit om du har möjlighet!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blev absolut mer nyfiken på stället nu än jag varit innan. Jag bor i Södehamn och brukar vara i Växbo som liten. Tack för tipset det va roligt:)!

Anonym sa...

Tack för tipset! När vi var i Undersvik på semester förra veckan åt vi middag på Växbo krog en kväll och det var hur gott som helst. Vi uppskattade också att barnen åt gratis jättebra mat från barnmenyn. Fin miljö var det också och gott bröd köpte vi i bageriet. Väl värt ett besök!

Anonym sa...

Mums fillibabba... Den där ankan såg riktigt smarrig ut. Har du några bra recept på Pekinganka? Skulle passa bra så här i OS-tider! Är det sant att ankor fortsätter springa när man hugger huvet av dom? Det säger min farsa!! Låter döäcklet! Kram

Anonym sa...

Växbo Krog,en pärla i Hälsingland!
-Superb mat för både oss och våra vänner från San Diego med två minderåriga grabbar!
-Bröd på bordet + smör direkt vid starten!
-Snabb matleverans från köket!16minuter!
-Trevlig och professionell service av personalen!
-EN MYCKET TREVLIG TOTAL UPPLEVELSE!
Vi kommer tillbaka!

Roger från Söderhamn