lördag 27 oktober 2007

Varning: Fiskbuljong i sojan på Dragons Deli!

I torsdags skulle jag och Louise äta sushi på Dragons Deli på Kungsängsgatan 20 här i Uppsala. Jag förklarade att jag ville ha vegansk sushi, varpå servitören frågar om jag äter fiskbuljong. Av förklarliga skäl sa jag nej och servitören upplyste mig då om att det var fiskbuljong i sojan, eftersom de gjorde sojan själv. Han påstod dessutom att många andra restauranger gjorde detsamma. Jag har då aldrig hört talas om något liknande. Vi bestämde oss för att gå och äta någon annan stans. Servitören, som för övrigt var mycket trevlig, sa då att om jag inte visste om att det var fisk i sojan så gjorde det väl inget. Jag vet inte riktigt varför han antog att jag just då hade drabbats av plötslig minnesförlust. Strax innan hade han ju så vänligt förklarat att det var sojan innehöll fiskbuljong. Det blev ingen sushi den kvällen, och idag har jag ringt runt till andra sushiställen i Uppsala för att undersöka fiskbuljongsfrågan. Det verkar dock som om Dragons Deli är de enda som använder sig av soja med fiskbuljong utan att samtidigt erbjuda annat soja för vegetarianer, veganer och fiskallergiker.

Mikaku Sushi, Vaksalag. 32, använder sig av soja med fiskbuljong i, men de har också soja utan.
Ayakos Sushi, Geijersg. 14 och Fålhagsleden 16, använder bara kikkomans soja, som inte innehåller fiskbuljong.
Yukikos Sushi, Norbyvägen 65, använder sig av fiskbuljongsfri yamasasoja.
Ippai Ippai, Svartbäcksg. 21, har soja med fiskbuljong i, men det finns även soja utan.
May Wang Sushi, St. Persgatan 22, har jag tyvärr inte fått tag på.

Hur ser det ut i övriga Sverige? Är det någon som har hört att det brukar vara fiskbuljong i soja?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag jobbar på en sushibar i stockholm, och vi har en bonitosoja, med smak av fisk. Kan tänka mig att det är samma som de ställena här. Däremot ha vi också shiitakesvampsoja, ingefärasoja, citrussoja och den vanliga kikkomansojan .)