söndag 21 oktober 2007

Ännu en kaka

Det verkar kanske som om det enda jag äter nu för tiden är tårtor, kakor och andra sötsaker, av recepten på bloggen att döma iallafall. Så är dock inte fallet, men jag skulle mycket väl kunna nöja mig med en och annan morotskakebit som substitut för riktig mat. Denna delikata morotskaka har Terneborgs dito som förebild.




Morotskaka

1 dl sojamjölk
2 dl socker
2 dl vetemjöl
0,5 dl sojamjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1,5 tsk kanel
3 dl finrivna morötter
0,5 dl matolja

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjölken och sockret. I med alla andra ingredienser och vispa tills smeten blir slät. Smörj och bröa en rund form med avtagbara kanter. Grädda mitt i ugnen i 40-45 minuter.

Glasyr
50 g tofutti naturell mjukost
30 g mjölkfritt margarin
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Rör ihop mjukosten och margarinet. I med florsocker och vaniljsocker. Bred glasyren på kakan när den har svalnat. Strö eventuellt rostad, flagad mandel över morotskakan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag gillar din blogg! Jag är inte vegetarian (än), men inspirerad av min veganpojkvän har jag övergått till att laga mest veganskt själv.

Din blogg är väldigt inspirerande, särskilt eftersom jag gärna lagar veganska varianter av det jag gillar som traditionellt innehåller kött.

lumumma sa...

Wow, denna verkar jättegod! :P

Tina sa...

Jäklar va gott de va

/Tina
"Vegan+fågel/fisk" (Inte vegan men allergisk mot mjölk, ägg och rött kött)

Fat64 sa...

Jag ska äta min imorgon och bjuda min goda vän på detta. Veganer är så vackra figurer <3 Tack för receptet!