måndag 25 juni 2007

Sommarmat

Jag köpte sojakött på vegomässan, och det har jag använt till höger och vänster. Nu senast stekte jag bara upp det tillsammans med tandoorikrydda och serverade med färskpotatis, yoghurtsås med lime och en tomatsallad med ingefära.



Kall yoghurtsås med ingefära och lime
2 portioner
1 dl sojayoghurt
rivet skal från en halv lime
1 msk limesaft
1 finhackad vitlöksklyfta
1 tsk riven ingefära
salt, vitpeppar

Blanda alla ingredienser. Låt stå kallt ett tag innan servering.

Tomatsallad med ingefära och sambal oelek 2 portioner
1 tomat
½ paprika
en purjolöksbit på fem centimeter
½ msk limesaft
1 tsk riven ingefära
1 krm sambal oelek
1 tsk farinsocker
salt, svartpeppar

Dela tomaten och ta ur kärnorna. Skär fruktköttet och paprikan i småbitar. Strimla purjolöken. Blanda alla ingredienser.

Tandoorikryddat sojakött 2 portioner
40 g sojakött
2 tsk tandoorikrydda (jag använde Santa Marias)
olja att steka i
salt, svartpeppar

Förväll sojaköttet. Häll av vattnet och hetta upp lite olja i en stekpanna. Stek sojaköttet tillsammans med tandoorikrydda några minuter. Salta och peppra.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Blev det nån smak på sojaköttet? Ibland känns det som sojastrimlor kan ta hur mycket kryddor som helst utan att det smakar speciellt mycket.

Anonym sa...

Hej!

jag är rätt ny med veganism och skulle bli lycklig om du ville ha lite mer fokus på varumärken. Jag fattar inte vad som gäller när du skriver soyakött. Vilket märke och form använder du? Självklart kan det vara en nackdel om andra msk då tror att man inte får välja själv. Men vem fan tror så? Juste. jo jag hoppas att du lyssnar eftersom jag gillar din blogg mkt, och fanzinet, så vore det schysst om jag kunde använda recepten du skriver ut också!

Kram

Sanna sa...

Hej hopp! Hur är strukturen på vegshop-sojaköttet? Jag lurar på att beställa hem en del från dem, men det vore trevligt att höra hur köttet är i jämförelse med annat sojakött. Så man inte köper sojagrisen i säcken, liksom.
/Sanna

Mikael sa...

Jag diggar din blogg! Får jag länka till dej? (Jag har en vegan-mat-blogg också, veganmaten.blogspot.com)

Hälsningar
Mikael

Anonym sa...

Hej!
Finns detta kött - eller liknande att köpa i "vanliga" affärer?