torsdag 17 maj 2007

London...

Så, sent omsider kommer nu Londonrapporten!

En dag skulle jag och Emil gå och luncha på Red Veg, men just den dagen var det stängt för att de skulle måla om. Men en målarkille tipsade om en vegansk kinesisk restaurang en gata bort, så vi gick dit istället. Och vilket ställe det var! Jag har aldrig varit på en vegansk restaurang förut så jag blev helt lycklig av att jag kunde äta exakt allt. Och åt av allt, det gjorde jag! Eller nåja, jag testade inte alla grönsaker, men de vet jag ju ändå hur de smakar. Maten var iallafall väldigt god. De hade många rätter med olika slags sojakött. Min favorit var nog den bifflikande rätten på bilden längst ner. Tyvärr minns jag inte vad den hette eller vad det var i den förutom sojabiff. Det fanns även veganska räkor, som inte var fullt lika läskiga som de veganska räkorna jag testade tidigare iår.





Restaurangen heter iallafall Tai och ligger på en sidogata till Oxford Street, parallellt med Dean Street, samma gata som Red Veg ligger på. Den exakta adressen är 3 Great Chapel Street. Enligt Vegan London lär det finnas fler Tai-ställen runt om i London. Lunchbuffén kostade runt 5-6 pund och det var helt klart prisvärt.

Och så var vi på Red Veg, som var mycket mindre än vad jag trodde. Även menyn var rätt liten. Men med tanke på hur litet snabbmatsutbudet är här i Sverige så var det ändå rätt mycket med fyra burgare på menyn. Jag åt en med hickorysmak och den var väldigt god. Emil åt en med champinjoner i och den var också god. Dessutom fanns det god, ekologisk läsk. Lite synd dock att det inte fanns vegansk ost, det hade jag gärna haft på min hamburgare. Vegankrubb har också ätit på samma ställe, här är hans recension.



Jag var väldigt sugen på att äta på 222 Veggie Vegan, men det var tyvärr stängt den kvällen vi tänkte äta där. Men nästa gång jag är i London, när det nu blir, då ska jag iallafall äta där!

Vi var även på Whole Food's Market, vilket var helt underbart! Det var som en kvartersbutik med det mesta man behöver, fast med uteslutande ekologiskt, vegetariskt och rättvisemärkt utbud! Den lilla kylväskan köpte jag tyvärr efter att jag varit där, så jag fick inte med mig några kyl- eller frysvaror. Men väl vegansk haggis (som jag inte har testat än, men jag ska kanske göra det i helgen), Green n' Black-choklad, vegansk parmesan, körsbärsyoghurt och lite mer. Vi avnjöt även kaffe med kaffebröd i en liten undanskymd del av butiken. Jag, som vanligtvis har svårt att fatta vardagliga beslut visste inte vad jag skulle ta mig till när disken var full av veganska muffins, cheesecake, morotskaka, chokladkaka och andra kakor. Till slut blev det iallafall en underbar chokladkaka med krämig topping, samt en havremuffins. Och till det en latte på rismjölk. Sojamjölken var tyvärr slut, och jag blev återigen påmind om varför jag inte dricker rismjölk. Tacka vet jag alprosojas blå sojamjölk, eller oatlys havremjölk. (Fast förresten, på Alnatura i Tyskland finns det en väldigt god soja- och risdryck.)

Och det här är kanske en av de sämsta matbilderna jag tagit, men bakverken smakade ljuvligt! Nu blir det till att utveckla mitt chokladkakerecept...



Så. Det var några av de ställen vi åt på i London. Resterande luncher och middagar förtärdes på diverse restauranger och pubar i Kensington, inte alltför långt bort från hotellet. Vi var bland annat på en italiensk restaurang där jag åt den godaste pizzan jag någonsin ätit! Tyvärr minns jag inte vad det var på den, men det var iallafall grillade grönsaker av olika slag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vilket härligt inlägg, nu längtar man tillbaka till london som bara den!
Blir såklart speciellt sugen att spana in TAI som verkar vara grymt bra.
Hoppas att du har möjlighet att ta dig ner till malmö i sommar och prova på vegegården som har ungefär samma koncept, asiatiskt och helvegetariskt.

Anonym sa...

Ja, jag har läst om det stället. Vi får se om jag har vägarna förbi!

Anonym sa...

Vilket paradis med så mkt veg-vänliga ställen! Låter som du haft det toppen.

Appropå mjölk.. har du testat tofulines nya sojamjölk? Den är SÅ GOD!! Heter "mjölkfri" och är ett måste om man vill ha en jättegod osötad :).

Ha det bra!

Anonym sa...

Sofia: nej det har jag inte, har inte sett den på min mataffär, men så fort jag får syn på den någonannanstans ska jag testa!

Anonym sa...

Hhej hej!

Vi kom också precis hem från några dagar i London. Det är så härligt att ha så många ställen att välja på som faktiskt är "helt" vegetariska!

Synd att ni inte kunde äta på 222 Veggie Vegan, det är ett fantastiskt ställe. Vi var helnöjda! Deras seitanstroganoff var det godaste jag ätit på väldigt länge.

Sådan där thai-buffé testade vi också. En som ligger på Beak Street. Den här gången var vi lite missnöjda (i somras var det jättegott) för det var lite för flottigt. Nästa gång ska vi testa den som ni var på, det såg väldigt fräscht ut.

En sak jag gillar med London är att om man vill ha sojalatte så är det oftast Alpros godaste mjölk de använder. Till skillnad från ställen i Stockholm där de använder snålvarianter som gogreen.

Må så gott!
//Annica