onsdag 16 maj 2007

Choklad



Det här är en väldigt bra uppsatsskrivarchoklad, direktimporterad från London. Du hittar den kanske i en hälsokostsaffär nära dig eller på Goodstore i Stockholm. Den är mörk, god, inte alltför bitter och full av små torkade ingefärsbitar. Det finns fler sorter från Green n Black's som är veganska, bland annat en med mint i samt en som heter Maya Gold, med endast 55 % kakaohalt. Varning utfärdas dock för att det är väldigt lätt att sätta i sig hela kakan på väldigt kort tid, vilket inte direkt hör till vanligheterna med vegansk choklad (Undantag: Isis smooth dark chocolate with crispy hazelnut praline).

Det finns även en kokbok från Green n Black's som utkom för några år sedan. Jag vet inte hur det är med veganvänligheten i kokboken, men det går säkert att ändra i recepten. Är det någon som har den boken och vet om den är bra?

7 kommentarer:

Tårtan sa...

Jaa! den är helt underbar och finns att inhandla på Goodstore.

Lisa sa...

jag älskar den här chokladen!
Tyvärr kan man stöta på gamla muggiga versioner i hälsokostaffärer men när den är färsk är den lika god som snobbchoklad och de smaksatta är så välkomponerade.

Anonym sa...

mintvarianten är grym och rätt ensam bland veganvarianterna... ginger har jag stött på i min ekobutik men den är så himla dyr, 51 kronor!

Anonym sa...

oj! min kostade runt två pund...

Anonym sa...

men är inte så gott som all mörk bättre choklad vegansk?

Anonym sa...

ja, det har jag inte sagt något om.

Anonym sa...

Tips - jag har hittat Green & Black's choklad på Torgkassen i Uppsala. Kommer inte ihåg vilka smaker de hade, men några olika.