lördag 21 april 2007

Bakfyllepizza

Vi vaknade klockan tolv idag. Efter att Emil konverserat med en vän som just beställt pizza blev vi också sjukt sugna på pizza, men såhär veckan innan CSN har vi inte riktigt råd med utsvävningar som köpepizza. Dessutom är det sällan lika gott som hemlagad pizza. Därför dammade jag av ett gammalt recept på pizzadeg jag fått av min vän Emma, som lämpar sig riktigt bra till bakfyllepizza, eftersom det är bakpulver istället för jäst i pizzadegen och således tar ytterst kort tid att tillaga. Så, här är pizzan! Med grönsaksrester, sojafärs, pizzasås och bearnaisesås!


Bakfyllepizza 1 plåt
Pizzadeg:
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 msk neutral olja
2 dl sojamjölk

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda de torra ingredienserna och ha sen i oljan och sojamjölken. Arbeta snabbt ihop till en deg och kavla ut den på en mjölad bakplåtspappersklädd plåt.

Tomatsås:
1 burk hela tomater
2 msk tomatpuré
salt, svartpeppar

Klipp tomaterna i mindre bitar. Ha i tomatpuré, salt och peppar. Bre ut tomatsåsen på pizzadegen.

100 g zucchini
1 tomat
1 röd lök
1 röd paprika

Skiva grönsakerna och lägg dem på pizzan.

Färsfyllning:
1 dl torr sojafärs
1 msk ajvar relish
1 krm rökarom
salt, svartpeppar

Häll hett vatten över sojafärsen och låt det stå några minuter tills färsen är mjuk. Häll av vattnet och smaksätt färsen med ajvar, rökarom, salt och peppar. Strö över färsen på pizzan.

Pizzasås:
1 dl havregrädde
2 vitlöksklyftor
1 msk finhackad oregano
1 msk finhackad basilika
salt, svartpeppar

Blanda alla ingredienser och ringla över pizzan. Grädda pizzan i en kvart. Ät gärna med vitkålssallad och klicka över bearnaisesås om du vill.


Bearnaisesås 0,75 dl
2 msk veganmajonnäs
3 msk havregrädde
lite gurkmeja
1 tsk torkad dragon
1 tsk äppelcidervinäger
salt, vitpeppar

Blanda majonnäsen med grädden. I med gurkmeja så att det blir gult. Smula ner dragon och ha i vinäger. Smaka av med salt och vitpeppar. Låt gärna stå ett tag innan servering.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är sååå stolt att du använder mitt recept!! =) Ha de bra så ses vi förhoppningsvis snart! kram

Anonym sa...

Alltså, jag lyckas aldrig göra vettig bearnaissås, den blir alltid alldeles för syrlig. Den här gången använde jag inte ens vinäger men det blev ändå inte bra...

är det vegomajonäsens fel, kanske? Vilken sort rekommenderar du?

Anonym sa...

Vegansk majonäs!? var finns detta underbarn!?

Anonym sa...

fettfria majonäser brukar vara veganska (utan ägg osv)

Sophia sa...

Det finns veganmajonäser också, men jag tycker inte att de är att rekommendera...

Anonym sa...

Hallå kommentatorer, det stavas majonnäs!