söndag 18 mars 2007

Kålsoppa

Det blev kålsoppa. Jag besparar er bilden för kålsoppa ser inte särskilt vackert ut. Ungefär som gammalt diskvatten med med en massa kålslamsor i. Men gott är det!

Kålsoppa med linser 4 portioner
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
250 g vitkål
1 fänkålsstånd
1 morot
1 dl gröna linser
1 grönsaksbuljongtärning
drygt 1 l vatten
6 kryddpepparkorn
1 tsk fänkålsfrön, mortlade
salt, vitpeppar
lite färsk persilja

Hetta upp lite rapsolja i en kastrull. Hacka löken och vitlöken och fräs utan att det tar färg. Strimla vitkålen, moroten och fänkålen fint och låt det fräsa med löken några minuter. Häll på vatten och lägg i buljongtärningen, linserna och kryddpepparkornen och låt koka i drygt 20 minuter. Smaksätt med fänkålsfrön, persilja, salt och peppar. Servera med ett gott bröd.

Appropå kål så finns det världens sötaste knappar i form av ett rödkålshuvud i genomskärning på Yll o Tyll. Med tanke på att de var rätt dyra (18 kr st och en vecka kvar tills CSN kommer) och med tanke på mitt handarbetsförbud (som kommer att hålla i sig ytterligare pga stundande operation) så var det nog bra att jag inte köpte dem. Jag nöjer mig med min kålsoppa.

Inga kommentarer: