tisdag 6 februari 2007

Viltgryta som villebråd

Okej. Jag erkänner. Den här grytan innehåller inget som klassas som särskilt vilt. Jag äter ju varken älg eller ren eller andra djur. Men jag kallar den ändå för viltgryta. Enbären är visserligen inget jagat villebråd, men de växer ju iallafall vilt i skogen. Så jag kallar den här grytan för viltgryta. Om man vill kan man använda sig av sojakött istället för bönor, men jag föredrar bönor.



Viltgryta med vita bönor 4-5 portioner
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 morötter
4 dl kokta stora vita bönor
2 burkar hela tomater, klippta i småbitar
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl torkade trattkantareller
3 dl rödvin
0,5-1 dl stark ajvar relish
2 tsk torkad timjan
15 enbär
ev. 2 tsk socker
salt, svartpeppar

Hacka löken och vitlöken och fräs den i olja tills den blivit mjuk. Skala och slanta morötterna. Lägg dem i grytan tillsammans med allt annat förutom salt och peppar. Låt grytan koka upp och sedan småkoka i drygt en halvtimme. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Om du tycker det behövs lite sötma så tillsätter du någon tesked socker. Servera med kokt potatis.

3 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Låter som en perfekt lagom vild viltgryta tycker jag, som inte heller äter kött. Härligt med en mustig vegogryta med rödvin, kantareller och enbär. Ska försöka komma ihåg att prova ditt recept någon vintrig kväll.

Anonym sa...

det här verkar ju jättespännande! Skulle nog min viltälskande pojkvän gilla (själv är man vegan). Kan man köpa enbär eller måste man vänta tills nästa höst?

Anonym sa...

Torkade enbär hittar du bland kryddorna i nästan varenda mataffär.