måndag 19 februari 2007

Om pålägg från Tyskland

Förresten, jag var inne i en lettisk hälsokostsaffär i Riga, och utbudet var tämligen magert, men ett par tyska veganprodukter hade de. Bland annat diverste pastejer och så pålägget Streich, men dumsnål som jag ibland är köpte jag det inte med motiveringen att det var för dyrt. Och lite tungt att ta med sig hem. (Tja, runt ett hekto kanske, om ens det) Sen gick jag och köpte körsbärsvermouth. Det var inte dyrare, faktiskt billigare, men definitivt tyngre. Jag sa ju att jag är dum. Men jag tröstar mig med att jag har gjort en beställning på pastejer och pflaumenmus och annat gott från Österrike där en kompis pluggar. Hoppas paketet kommer snart. Jag längtar efter tyska pålägg.

2 kommentarer:

Gitto sa...

Visst köper man alltid med sig fel saker när man är utomlands? Jag släpade hem inlagda plommon på en 14-timmarsresa från Prag. De var slemmiga, äckliga och alldeles för söta. Och vägde ett kilo. Och dessutom köpte jag vaniljpuddingpulver, haha! Snacka om märklig prioritering.

Anonym sa...

Puddingpulver är dock något jag tänkte köpa med mig, men jag glömde att leta. I många tyska recept ska det nämligen vara puddingpulver och jag vet aldrig vad jag ska ersätta det med. Det funkar säkert med marsanpulver och lite extra potatismjöl, men ibland vill man ha det där andra.