söndag 25 februari 2007

Curry och språklig spis



Igår åt vi blomkålscurry till lunch, ungefär samma recept som den här, fast med röda linser istället för små gröna, och med en urkärnad tomat i. Samt utan spenat. Det var gott. Men jag tror att jag borde hålla mig borta från matlagningen ett tag framöver, för jag verkar inte bli bättre i handleden. Och imorrn kommer jag antagligen få fler förbud än bara virkförbud, t.ex. förbud mot all slags aktivitet där jag rör höger handled. Jag bävar. Tur att jag iallafall har en pojkvän som är en hejare i köket. Jag måste förresten tipsa om en bok som inte alls har med mat att göra men som dock fungerar som intellektuell spis, nämligen den här, som jag sysselsatt mig med medan jag kurerat mig från förkylningen (förutom tentaböckerna alltså). Det är en galen kille, endast fyra år äldre än jag, som skriver om ett gäng utdöda språk med en sådan inlevelse att jag själv blir sugen att studera etruskiska och sumeriska. Ola Wikander, som författaren heter, skriver om "Glädjen att lyckas genomskåda en särskilt intressant och komplicerad verbform kan mycket väl likna genuin sällhet; det må låta egendomligt, men så är det." Vad ska man säga? Jag älskar det.

Inga kommentarer: