fredag 12 januari 2007

McBean!

Är man vegan och sugen på snabbmat är det svårt att hitta något på de traditionella snabbmatkedjorna. Om man är ute efter något annat än strips alltså. Det var åratal sen McDonalds hade en vegansk burgare (dessutom med dressing!), och deras nuggetsförsök för några år gick inte hem hos särskilt många vegetarianer. Sen dess har det inte funnits speciellt mycket att hämta hos den stora kedjan. Max och Burger King har vegetariska burgare, men de är inte veganska eftersom de innehåller både ägg och mjölk. På Max lär det iallafall finnas en FajitaSallad med sojabönschili, som jag dock inte har testat. Den går att få vegansk om man väljer bort osten och gräddfilen. Det är därför med stor spänning jag väntar på McBean, den veganska burgaren som lanseras på tisdag på landets alla McDonalds. Det är en bönbaserad burgare som vilar på ett fiberrikt bröd, dessutom med dressing. Det låter lite lockande. Burgaren har visserligen redan dömts ut av Aftonbladet, men jag är inte den som är den. På tisdag gäller det!

(Annars är det ju väldigt gott att göra burgare själv, med krämig hamburgerdressing (hemlagad eller färdigköpt). Mina bästa burgarrecept kommer så småningom.)

9 kommentarer:

Mart sa...

Jag måste säga att din sida är bra! Himla bra faktiskt. Hittade den genom vegankrubb. Lycka till i fortsättningen!

Mvh Mart

Mart sa...

jag har länkat till dig från min blogg. hoppas det är okej?!

Anonym sa...

absolut!

Anonym sa...

har aldrig fatta grejen med att äta veg på mcdonalds o liknande ställen, de platserna är förtag som lever på att sälja kött.

tack för en fin sida.

sarah

Anonym sa...

Tjena. Kan rapportera att kedjan Frasse's har en vegansk hamburgare, om man väljer bort dressingen. Ganska god även om den drar åt grönsaksburgar-hållet en hel del.
Ang. det som Sarah skrev så tycker jag också det känns väldigt konstigt att lägga sina pengar på mcdonalds. håller med om att hemlagat regerar i den här frågan.
Kanske borde utlysa en burger-tävling bland veg-bloggarna?

Anonym sa...

frasses finns väl bara i norrland? på min studentnation här i uppsala finns en god veganburgare, minns ej vilken tillverkare det är, men den säljs via servera så många borde ju kunna ta in den. det är ingen mosig grönsaksburgare utan en lite 'köttigare' burgare med korn och sånt i. dessutom är den kravmärkt.
jo, jag håller egentligen med angående mcdonalds, men jag tycker att det är positivt att de har en veganburgare för de som vill äta där. jag äter sällan på mcdonalds, men jag ska testa burgaren på tisdag.
ja en burgartävling vore kanske nåt! jag ska tänka på saken.

Anonym sa...

det var green'n'leans burgare jag menade

Anonym sa...

Åh, vad bra att jag läste här! Jag pratade om det här att McDonalds inte har haft något veg-alternativ på flera år igår! Imorgon blir det lunch ute! Jag kommer nog inte börja gå till McDonalds för detta, men det är ju inte bara veganer som vill äta vegetariskt, så jag tycker det är jättebra att dom har ett sådant alternativ.

Anonym sa...

Namaste!
Jag tycker att det är bra att Mcdonalds har gjort en ny veganburgare, men det finns två problem.
Det är snabbmat (det äter inte jag) och den innehåller lök (det äter inte jag). Jag äter nämligen Ayurveda-mat.