måndag 4 december 2006

Tentapluggslunch


Mellan tentapluggande och pm-skrivande blev det idag en snabblagad asiatisk lunch bestående av diverse kylskåpsrester. Tofu från igår, vitkål från i torsdags, chili från tisdags osv. Allt landade i wokpannan, och fick en svensk touch av hälsingska kantareller och vitkål.

Tofuwok med kantareller och vitkål 2 portioner

200 g tofu, marinerad i soja, hoisinsås och sesamolja, gärna några timmar innan tillagning
1 liten gul lök
100 g vitkål
½ röd chili
1 dl torkade kantareller, förvällda
2 msk hoisinsås
rapsolja
sesamolja
soja

risnudlar

Dela löken i två delar och skiva den sen. Fräs den tillsammans med finhackad chili i rapsolja tills den blir mjuk. Strimla vitkålen och lägg ner den i woken och låt den bli mjuk. Ta upp allt och lägg det i en skål. Skär tofun i små kuber och woka den med svampen i rapsolja. Koka risnudlar. Vänd ner löken och kålen i wokpannan. I med hoisinsåsen. Blanda sesamolja och soja i en liten skål. Servera risnudlarna med tofuwoken och ringla över sojablandningen.

Nej, nu ska jag återgå till tentaböckerna.

4 kommentarer:

Oskar sa...

Hej Sara! Tack för att du tittade in på min blogg! Otroligt roligt om jag kan inspirera dig till någon god maträtt. Jag ska hålla koll på din blogg framöver. Behöver ha lite nya tips på mat utan kött.

Lisa sa...

Ser smaskens ut!

Gitto sa...

Hej! Kolla in min potaje de garbanzos om du vill ha mitt absolut bästa veganrecept (förutsatt att du byter kycklingbuljong mot grönsaksbuljong). När jag var vegan levde jag på den jämt!

Sara Rudenmo sa...

det har jag redan gjort! och skrivit ut det, fast det var inte med mening, min dator har krånglat och har lagt till en massa saker som ska skrivas ut utan att jag vetat om det, bland annat soppreceptet, ska kanske testa det nästa vecka!